Har HR-afdelingen tjek på det?

Listen er et udpluk af de råd og erfaringer som oplægsholdere og deltagere gav udtryk for ift. deres konkrete erfaringer med udstationerede medarbejdere.

Gode råd til HR

Danes Worldwide afholdte den 17. september 2015 et HR-seminar om global mobility. Listen nedenfor  er et udpluk af de råd og erfaringer som oplægsholdere og deltagere gav udtryk for ift. deres konkrete erfaringer med udstationerede medarbejdere. Se Vores Eksperter for yderligere informationer og ekspert-hjælp. 

Har du andre god råd eller erfaringer, du ønsker at dele? Så hører vi gerne fra dig.

1)

Sørg for at forventningsafstemme omkring længden af den kommende udstationering - ikke kun mellem virksomhed og medarbejder, men også overfor eventuelle børn i den medfølgende familie. 

2)

Husk: Det kan vise sig at være lige så svært at vende hjem som at tage afsted. Det bør virksomheden være opmærksom på eller rådgive den hjemvendte omkring. Mange udstationerede føler, at de har ændret og udviklet sig personligt eller fagligt, mens tiden har stået stille hjemme. Denne opfattelse vil ikke nødvendigvis blive mødt med åbne arme af venner og familie i Danmark. Her er en såkaldt 'repatriation training' en mulighed. 

3)

Det er vigtigt, at virksomheden har en klokkeklar og gennemtænkt politik for ud- og hjemstationering, så det ikke er en forhandling/snak fra gang til gang. Dette vil også gøre forventningsafstemningen mellem virksomhed og medarbejder lettere.

4)

Stil kritiske spørgsmål til medarbejdernes ve og vel i forhold til ægtepagter, testamenter, børne-testamenter, forhold ved kritisk sygdom under udstationering m.m. Det kan opfattes som meget private spørgsmål, men de kan blive afgørende for en succesfuld udstationering.

5)

Sørg for, at der er konkrete svar på "worst case scenarios" i kontrakten eller udstationeringspolitikken. Er medarbejderen fx garanteret en anden stilling i virksomheden, hvis udstationeringen bliver afbrudt før tid? Din Employer Branding er på spil her.

6)

Ved udstationering til et usikkert område: Vurdér kritisk, om der er en reel risiko i udstationeringsområdet, eller om det pågældende land 'blot' udgør en risiko i scenarier, som medarbejderen sandsynligvis ikke vil blive berørt af. Fx blev København for nyligt udråbt som "risiko-by" pga. skudepisoderne i januar 2015.

7)

Ved en ulykke/krise under udstationeringen: Det kan være fristende at 'feje det ind under gulvtæppet' af frygt for negativ omtale. Det er dog vigtigt at bearbejde krisen åbent. Ikke kun for den enkelte medarbejder, men også for at vise fremtidige udsendte, at virksomheden står bag om deres medarbejdere.

Back to Top

Til top

Kontakt

Danes Worldwide
Købmagergade 67, 2. sal
DK-1150 København K

danes(a)danes.dk
Tlf +45 3332 0913    

 

 

Tilmeld dig
vores nyhedsbrev